
CO JE JÓGA A NAŠE LEKCE
Neexistuje přesná definice jógy, neboť každý jedinec musí zjistit, co pro něj vlastně jóga znamená. Pochopíme-li Jógu a zažijeme-li stav Jógy, nebude již třeba dále studovat jakékoliv texty. Jógová literatura upozorňuje, že "Jóga" je náš přirozený stav bytí, jen na to postupem času zapomínáme.
Slovo "YOGA" je tradičně překládáno jako unie, spojení, harmonie, připoutání zpátky k sobě, sjednocení, ovládnutí. Otázkou pak zůstává, co bylo rozpojeno a co zpátky k sobě zamýšlíme spojovat. Nuže, spojujeme naše bytí s Bohem. Toto bytí však nikdy nebylo fakticky odpojeno od svého univerzálního zdroje /Univerzální Bytí, Bůh/, pouze nám jako individuálním duším /Dživa/ se nám to tak jeví.
Cílem veškeré jogínské praxe, to znamená cvičením nebo-li nácvikem jógy, se snažíme dosáhnout stavu Jóga. Tento stav ovšem není pouze stavem těla a mysli, ale nachází se za hranicemi jakéhokoliv logického chápání, který lidský intelekt neumí uchopit. Je to jako bychom vysvětlovali barvoslepému, jak vypadá zelená barva. Jóga je prožitek, který nám nezprostředkuje nikdo zvenčí, Jógu musíme najít my sami ve svém vlastním nitru. Existují ovšem starodávné jogínské techniky a cvičení, kterými můžeme svou vlastní bytost zpřístupnit tomuto stavu.
A s jakými definicemi jógy se můžeme setkat?
- spojení těla a mysli
- harmonie těla, mysli a duše
- realizace Absolutna
- spojení individuální duše s Brahmánem /všeobklopující vesmírný princip/
- osvícení
- kde končí mysl, začíná Absolutno
- Samadhi, stav nekonečné blaženosti
- zcela zklidněná mysl
- zdravotní cvičení, které pomáhá udržet lidskou bytost v harmonii se sebou samotným
- překonání ega a nalezení pravé podstaty bytí
- Já a můj Otec jsme jedno
- prožitek Jednoty
Pataňdžaliho jógasústra
aneb
prazáklady jógy
Kniha Pataňdžaliho jógasútra vznikla 150 – 300 let před Kr. a sepsal ji indický mnich Pataňdžali. Vzhledem k tomu, že byly známy tři osobnosti tohoto jména /jeden byl gramatik, druhý lékař a třetí filozof/, není jisté, jde-li o jednu a tutéž osobu. Jeho přívrženci však tento problém neřeší a vyvozují z této situace to, že je to člověk harmonický dbající o svůj osobní projev i o vlastní tělo a duši.
Tato kniha je jednou z nejvýznamnějších knih staré Indie a obsahuje návod, jak dosáhnout celkové rovnováhy a harmonie.
Pataňdžali je považován za zakladatele jógy, přestože zmínky o józe jsou i ve staších dílech /Bhagavadgíta/. Zmínky o sjednocení vědomí jsou i ve védách, které jsou považovány za jedny z nejstarších indoevropských spisů a jsou v nich zmínky o dobách až 8 000 let př. n. l.
Originál této knihy byl napsán jedním z nejstarších starých jazyků – sanskritem. Přibližný český překlad slova sanskrtam je „dokonale složený“. Sanskrt je v současnosti považován za mrtvou řeč.
Pataňdžaliho jógasútry obsahují 196 vět, které jsou rozděleny do čtyř knih /padyl/ a definují jógu jako nauku o fungování lidské mysli velmi jasným a stručným způsobem. Avšak pro člověka „dnešní doby“ jsou nutné komentáře překladů, které jsou často ne příliš jasné a čtenář si musí věty či odstavce přečíst několikrát, aby pochopil. Nejzdrařilejší /dle mého názoru/ je překlad od Františka Bendy /bohužel momentálně úplně vyprodaný/. Sútry jsou základem Radža jógy /jógy královské/.
Samádhi Pada /Kniha rozjímání/ , Stupně koncentrace a jejich použití – dle Bendy, Výroky o jógických cvičeních – dle Minaříka
Hned v první větě se dozvídáme, co značí slovo jóga: Slovo jóga značí spojování. Myšleno je proměna vrozených intelektuálních a mravních hodnot bytí v hodnoty duchovní. V tomto textu jde především o rádžajógu /jógu královskou/, která pracuje s vůlí a jejím cílem je psychologická proměna. V tomto odstavci se mi velmi líbí slovní spojení „mentální operace“, ke které musí zákonitě dojít pro přečtení tohoto díla. Stejné spojení používá můj učitel při přednáškách o výživě, kde stejnou práci /myšleno mentální operací mozku/ udělá totální 40-ti denní půst /pouze na vodě/. První odstavec dále hovoří józe jako o pomocníkovi, který pomáhá odstranit strach z budoucnosti, který se nám vtírá prostřednictvím otázky, co bude po smrti.
Sadhana Pada /Kniha praktického nácviku/, Pomocné prostředky koncentrace – dle Bendy, Krijajóga - dle Minaříka
Tato kniha je návodem, jak dojít ke stavu jógy po osmipilířové stezce. Je to základ radža jógy /jógy královské/, jinak řečeno ashtanga jógy /ash = osm, tahga = pilířová/.
8 pilířů:
JAMA– vývojem správného jednání – pravdivost /satja/, nenásilnost /ahimsá/, nesobeckost /astéja/, mravnost /brahmačarja/ a bezmajetnost /aparigraha/ - jde o zákazy nebo varování, navozuje rovnováhu ve vztahu ke vnějšímu světu
NIJAMA – vývojem duchovních hodnot – čistota /šauča/, soucit /santóša/, askeze /tapas/, studium véd /svadhája/, oddanost nejvyššímu Pánu /Išvara pranidnáná/ - jde o příkazy či doporučení , vyrovnává svět vnitřní
Obě tyto cesty obsahují 5 dílčích stupňů od těch nejhrubších závislostí až po ryze duchovní stavy.
ASÁNA – vývojem držení těla /Hatha jóga/ - tělesné pozice, vypracovávají tělu schopnost k dalším náročným cvičením
PRÁNÁJÁMA – vývojem vdechu a výdechu – kontrola dechu, úzce souvisí s Asánami
Zbývající čtyři stupně se zabývají jemnými složkami lidské mysli a psychiky.
PRATJAHÁRA – vývojem nelpění na objektech smyslů, odpoutání pozornosti od smyslových impulzů
DHÁRANA – vývojem zaměření smyslů, koncentrace
DHJÁNA – vývojem meditace
SAMADHI – vývojem spojení
Poslední tři se zabývají zpracováním vlastních myšlenek.
Pataňdžalí říká, že tyto návody je nutno dodržovat bez ohledu na postavení, místo, čas a okolnosti. Tzn. řídit se těmito principy, ať jsme kdekoliv, kdykoliv, s kýmkoliv. V knize první dále zdůrazňuje, že úspěch není na splátky – kdy nejdříve přijde zisk a potom by teprve přišlo cvičení. Zisk je výsledkem vlastního úsilí a nelze spoléhat na jakoukoliv pomoc zvenčí. A právě intenzivním cvičením a disciplínou lze dosáhnout celkového stavu rovnováhy – JÓGY.
Vibhuti Pada /Kniha dosažených úspěchů/, Prostředky pro koncentraci, meditaci a jejich výsledky – dle Bendy, O silách – podle Minaříka
Třetí kniha popisuje, kam až lze dojít při intenzívní meditační praxi a jakých schopností mysli lze dosáhnout při praktikováních posledních třech pilířů - Dhárany, Dhjány a Samadhi. Této schopnosti s říká siddhi /nadpřirozená schopnost/.
Odstavec 19: „Jogín má schopnost zvědět obsah vaší mysli, protože stav mysli zvaný samjama je stavem trvalým, když se zaměří na vaší mysl, což je při styku s lidmi přirozené, bude hned vědět o vašich myšlenkách nebo představách.“
Kalvalya Pada /Kniha o absolutnu/, Kniha odloučenosti – dle Bendy, Svoboda – dle Minaříka
Poslední kniha v pořadí čtvrtá pojednává o dosahování dokonalého vyjednocení postupným rozpuštěním hmotných kvalit.
Zde se dozvídáme, jak může dojít jogín ke stavu spásy a kdy přestane náležet řádu lidských bytostí a bude náležet řádu vyššímu – k andělům a bohům. Odst. 23: „ Jogín usiluje nejen o mravní zdokonalení pocházející ze snahy neubližovat a odpoutávat se ode všeho, ale i o pozorování duševní přirozenosti. V ní se totiž obrátí každý úspěch i neúspěch jeho snah a posléze poznává, že i pozorování tuto přirozenost činí světlejší. Toto poznání připravuje půdu pro jógy praktické nebo technické, jejichž pomocí se může očista dovršit. Tím se vytvoří podmínka pro stav spásy.
Mravní úsilí nestačí k dosažení spásy. Obsahuje v sobě prvky osobitosti, která je vyhraňováním a tím ovšem i vylučováním denního vědomí ze spásných stavů. Proto se k tomuto úsilí musí přidružit úsilí technické. Musí se však opravdu přidružit až nakonec, až když je bytost mravností tak pročištěna, že již z mravních důvodů přestane náležet řádu lidských bytostí a bude náležet řádu vyššímu, totiž andělů nebo bohů.“
Pataňdžali byl originálním myslitelem, nejenom komentátorem jiných spisů, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jeho zásluhou byly védy a upanišady /staroindická literární díla/ pochopeny v mnoha větších souvislostech, protože teoretické vědění bylo potvrzeno osobním zážitkem. To co bylo dříve příliš abstraktní, se najednou stalo konkrétním. Pataňdžali popsal do detailu různé cesty /pádah/, které k tomuto přímému zážitku vedou. Právě proto jsou jeho Jógasútry praktickým návodem pro ty, kteří chtějí poznat podstatu života. Myslím si však, že k opravdovému pochopení textu je potřeba výklad učitele.
Sankalpa je předsevzetí či přání ve formě myšlenky, které vkládáme do vědomí během stavu uvolnění. Stává se součástí nás samých a při pravidelném opakování může dojít k jejímu vyplnění. Každý může mít svou sankalpu, ale neměl by ji měnit, dokud se mu nevyplní. Je třeba, aby přání vyslovené jako sankalpa bylo kladné /nejen obsahem, ale i jazykovým vyjádřením/ a vztahovalo se k naší osobě. Sankalpa je vždy jen jedna. Více přání tříští koncentraci. Sankalpa nesmí obsahovat slova jako: NE, NECHCI, NEBUDU.
Sankalpa je pozitivní afirmace, kterou vytváříme dění okolo sebe i v sobě.
Jedné sankalpě se věnujeme tak dlouho, jak potřebujeme. Nespěchejte s další sankalpu. Vesmír pracuje za nás.
Sankalpu můžeme po předchozí přípravě a formulaci zařadit na konec relaxace, když jsme nejvíce uvolnění a také otevření pro přijímání podobných implulzů. Pokud zrovna necvičíte jógu, můžete jí každý večer opakovat před usnutím jako poslední aktivní myšlenku.
Připravte si svou sankalpu ve formě kratší věty a v duchu ji třikrát pro sebe zopakujte. Vaše bdělá pozornost je plně soustředěna na její pronášení.
Pokud nevíte, jakou sankalpu vyslovit, zamyslete se nad svým životem. Co právě teď prožíváte a zda vám něco nechybí. Co je vaším největším životním přáním /touhou, záměrem/? A pak už je jen krůček k tomu, abyste vyslovili svou sankalpu.
Jak to vlastně funguje? A může to vůbec fungovat? Ano, funguje to. Je to velmi stará vyzkoušená a osvědčená jogínská technika, avšak nebudu se pouštět do vysvětlování funkce našeho mozku a do toho, jak pracuje naše podvědomí. To je pro mne velmi složité a přiznávám, že nepochopitelné. Ale vím, že mysl je schopna přijímat a vytvářet v podvědomí program, který se stane postupně realitou našeho života. Vyzkoušejte to. Uvidíte.
Sankalpa se nikomu nesděluje, je to vaše největší soukromí.
Sankalpu měníme vždy jen po zralé uvážení, ne lehkomyslně.
Sankalpa se vyslovuje v přítomném čase.
Příklady sankalpy:
- těším se na každý den svého života
- kde je má vůle, je i cesta
- dívám se na sebe s láskou a laskavostí
- jsem zdravá/-ý
- jsem plná/-ý radosti a vděčnosti
- jsem trpělivá/-ý
Na lekcíh jógy si s klienty často povídáme a probíráme různá témata kolem jógy a nejen kolem ní. Je to součástí každé lekce. V následujících řádcích se chci podělit o jejich pocity, názory, emoce..... při dotazu, co pro ně znamená JÓGA?
- vědomé dýchání
- protažení
- harmonizace
- UVNITŘNĚNÍ
- JEDNOTA
- duševní očista
- zdraví
- kondice
- pohoda
- společenství
- relax
- klid a mír v duši
- LÁSKA
- SVĚTLO a barvy
- uvolnění
- ODEVZDÁNÍ a VDĚČNOST
- ODPUŠTĚNÍ
- PODĚKOVÁNÍ
- POKORA
- souznění
- naladění
- klidná mysl
- teplo
- odlehčení
- vypnutí mysli
- SEBEKONCENTRACE
- příjemné protředí
- příjemná cvičitelka
- protažení
- objevování
- vzájemná HARMONIE
- motivace
- naplnění ducha
- uspokojení
- smíření
- příjemná bolest
- osobní limity
- překonání sebe sama
- příjemně strávený čas
- proudění
- OČISTA
- Zdeňka
- prozření
- lepší osobnost
- dobrý psycholog
- psychologická služba
- zdravotní prevence
- změna
- flexibilita
- psychoterapie
- koncentrace
- pohlazení po duši
- vůně
- hlas
- krásná hudba
- čas pro sebe
- tradice
- očekávání
- naplnění
- duševní a tělesná hygiena
- odevzdání se
- přenesení se
- vnímání těla
- návrat ke kořenům
- volba
- nechat se unášet
- EMOCE
- VIBRACE
- příjemné mražení
Jsem vděčná za tato slova. A děkuji.
CO JE TO MANTRA?
Mantra je druh osvobozujícího posvátného zpěvu. "Co zní v manře, to je , je to zde a děje se to. Slovo mantry nehovoří, ale přímo činí...."
Mantra je druh osvobozujícího posvátného zpěvu, jehož použití a účinek byl popsát již ve starých indických Védách /rozsáhlé staroindické texty v sánskrtu/ a po tisíce let byl předáván od mistra k mistru. Nejen mystikové Východu znali účinky používání manter, ale také prastaré nauky Egypta, Tibetu, ranné křesťanství, náboženství islámu a další se zmiňují o vibracích zvuku a jeho tvořivé síle. Hinduistická tradice učí, že všechny znaky světa vzešly z posvátné slabiky ÓM, která je nejmocnější mantra, prvotní vibrace vesmíru, vesmirný motor. Tato slabika je téměř vždy součástí všech ostatní manter.
Tajemství manter neumí nikdo úplně vysvětlit. Jejich magický zvuk pomáhá léčit psychickou nerovnováhu, uvolnit mysl, zklidnit emoce a otevřít srdce. Mohou vás stimulovat, aktivovat, motiovat a omlazovat. Mohou vám pomoci na někoho zapomenout nebo někoho najít.
V Tibetu a v Indii se mantry do dnes používají k různým účelům. Slouží jako bhaktické modlitby k úctívání a odevzdání se Bohu, jako ochranné štíty proti zlým vlivům a nemocem - léčí, očištují a nabíjejí nemocná místa. Pomáhají také dosáhnout konkrétních cílů nesobeckým způsobem, ztišují mysl, uklidňují emoce, vitalizují tělo, přinášejí klid a mír a radost do našeho srdce.
Mantry mohou podpořit konání těžkých úkolů, pomoci dobře meditovat. Jsou ástrojem vnitřní přeměny. Odstraňují náchylnost k negativním myšlenkám a vibračním obalem chrání před negacemi ve velkých městech, kde jsou lidé těšně auricky propojeni.
Vytrvalé vroucí a soustředěné opakování mantry přináší hromadění duchovní síly. Existují také manry, které josu pouhým shlukem slabik /LAM, VAM, RAM/ nebo samohlásek /A/ a zdají se být bez významu. Také ony jsou vibrující silou mysli, energií, která působí na nitro člověka. A právě těmito slabikami můžeme nabíjet naše energetická centra - ČAKRY.
Mantry nás ovlivňují zevnitř i zvenčí. Můžeme jimi cíleně masírovat vnitřní orgány, zvenku léčit přikládáním dlaní na tělo a vibracemi zpěvu do těchto míst působit.
V dnešní době je u nás nejčastěji jako mantra používáno slovo krize, stres, strach. V hektickém žití těžko postřehneme, jak negativně sami sebe ovlivňujeme. A slovo jako nositel nejsvatějších tradic a vtělení ducha, zdroj síly a skutečnosti je bohužel přeměňováno na pouhý stereotypní, konvenční vyjadřovací prostředek.
Jako pohádka je pro nás teorie slavného Pythágora, zasvěcence východních moudrostí o vyluzování tónů každého člověka podle rytmu jeho chvění. O vesmírné harmonii sfér, kterou tvoří tóny a virace nebeských těles a nás lidí. Tvořivá síla zvuku je zde podsatou a projevem Života. A moderní lidstvo už nevěří, jak hluboký vliv může mít kouzlo slova, řeči a zpěvu na život člověka.
OM /a-U-M/
Om je počáteční a nejmocnější mantra. Je to dokonalý prvotní zvuk Boha. Om je prvotní vibrace vesmíru. Na začátku bylo slovo a to slovo bylo Bůh /Om/.
OM SHANTIH SHANTIH SHANTIH
shantih = mír
Mír nejenom jako takový, ale i pokoj, klid, vyrovnanost a pořádek. Klid a mír v naší myslí i v našem srdci.
https://www.jogoviny.cz/clanky/jogova-moudrost/trapas-v-uvodu-lekce-jogy-aneb-je-zpivani-om-opravdu-nutne
LOKAH SAMSTAH SUKHINO BHAVANTU
místo - všude - štěstí - volnost
Nechť jsou všechny bytosti, ať už jsou kdekoliv, šťastné a volné. Ať i mé myšlenky, slova a činy nějakým způsobem přispějí ke svobodě a štěstí ostatníchst a pořádek. Klid a mír v naší myslí i v našem srdci.
.
Om Trayambakam Yajamahe
Překlad 1
Uctívám tříokého Boha Šivu, který je všudypřítomný.
Kéž nám i přírodě požehná zdravím.
Kéž nás osvobodí svým požehnáním
A dovede nás k nesmrtelnosti.
Překlad 2
Uctíváme nejvyšší světlo, neomezeného Shivu, který má tři oči, který je sladký a vyživuje všechny bytosti. Tak jako je okurka uvolněna od stonku, tak i my se chceme osvobodit od smrtelnosti a svázanosti a splynout s nekonečným Bohem, oceánem poklidu.
Om trayambakam yajamahe
Sugandhim pushtivardhanam
Urvarukamiva bandhanaan
Mrityurmukshi yamamritaat
Óm /AUM/ trambakam jédžámahé
Súghandhim pušti-vardhanám
Úrvarúkam jivá badhánám
Mrtjór mukšia mámritát
Na jógu si jde většina lidí jen zacvičit. Já však učím své klienty jogíny, že cvičení /ásany/ jsou jen malou součástí jógy. Jsou jen jedním z osmi pílířů, o které se jóga opírá. Jóga je ve svém učení a filozofii mnohem obsáhlejší a bohatší. Nabízí nejen zdravé tělo, ale hlavně klidnou mysl. Učíme se dýchat. Učíme se, jak se chovat sami k sobě i jak se chovat k ostatním. Učíme se koncentraci.
A s jógou jsou spojené také mantry a jejich zpěv či odříkávání. Protože většina, řekla bych 99 %, z těch, kteří na jógu přijdou, jsou doslovah "zhrozeni", když se zmíním o zpívání, přikládám odkaz na krásný článek. Myslím si, že kdo si ho přečte, už se mantrám ani zpěvu nebude bránit. Krásné počteníčko :-).
https://www.jogoviny.cz/clanky/jogova-moudrost/trapas-v-uvodu-lekce-jogy-aneb-je-zpivani-om-opravdu-nutne



